10 Aralık 2015 Perşembe

açılış yazım

Benim sağlıklı beslenme serüvenim çocuğumun birisine doktorlar tarafından diyet önerilmesinden başladı. Önceden ben de herkes gibi yememe içmeme dikkat etsem de pek takıntı haline getirmiyordum. Kilo sorunu da hiçbir zaman yaşamamışımdır çok şükür. Ama doğru beslenmenin bizim sağlığımız için ne kadar önemli olduğunu üçüzlere hamile kaldığımda öğrenmiştim. Riskli gebelik olduğundan dolayı doktor kontrolü altında hamilelik boyu diyet uygulamam bu süreci sorunsuz atlatmamı sağladı. Ancak sonradan çocuğuma otizm teşhisi konulduktan ve glütensiz kazeinsiz diyet uygulamak zorunda kaldığımda unsuz, sütsüz, yoğurtsuz, yaşamak olanaksız gibi geliyordu. Fakat gün geçtikçe yediklerinin, daha doğrusu yemediklerinin çocuğumun davranışlarına yansıdığını gördüm. İyileşmeye başladı demek zor, çünkü ağlama krizleri, uyku düzeni bozuklukları daha devam ediyordu. Sonra GAPS diyetiyle tanıştık. Önceden glütensiz olduğundan dolayı bol bol verdiğimiz patates ve mısır unu gibi gıdaları kestik. Ağlama krizlerinden öyle kurtulduk. Tuvalet eğitimini edindik. Uyku problemleri, saç çekme, agresif davranış gibi sorunlarımız vardı. Birkaç ay sonra rutin doktor kontrolünde çocuğun bağırsaklarında mantar bulunduğunu ve ara ara sakinleştirmek için verdiğimiz şekerleri ve doğal olduğunu düşünerek tükettiğimiz cezeryeyi kesmemiz gerektiğini öğrendik. Yani yiye bilecek gıdalar listemiz gittikçe azalıyordu ve glütensiz kazeinsiz diyet bize yeterli olmadığı ortaya çıktı. Yeme takıntısı (belli bir besinlere aşırı düşkünlük) olduğuna rağmen farklı tarifleri denemek istiyordum ve bu oldukça zordu benim için. İngilizce, Rusça kaynakları araştırırken paleo, vegan gibi diyetteki yeni akımları keşfettim. Bunların her hangisin sıkı bir şekilde uyguladığımı söyleyemem ama onların bazı tarifleri ve çözümleri oldukça işime yarıyor. Bazı tarifleri olduğu gibi uyguluyorum. Bazılarının bir kısmını kendi kafama göre kendi tariflerime kullanıyorum. Aşağıda sağlıklı beslenmeyle ilgili yemek tarifleri paylaşan bazı siteler ve blog yazarların getiriyorum:

Böyle siteleri ve blog yazıların gezmek gerçekten çok işe yarıyor. Mesela önceden glütensiz diye bulduğum tariflere bakarak glütensiz un karışımından kek ya da kurabiye yapardım. Çok lezzetli (bana göre) olduğuna rağmen çocuğum önce kokluyordu sonra yemeyi reddediyordu. Aşırı hassas olduğundan içindeki yumurtanın kokusunu sevmediğini düşündüm. Yukarıdaki sitelerin birinde yumurtayı neyle değiştire bileceğimi öğrendim ve denedim. Yumurta yerine muz koyarak yaptım kekini. İşe yaradı. Demek istediğim, böyle detayları maalesef doktorlar söyleyemiyorlar. Çünkü diyet gerçekten her kişiye özel kurulacak. Her kişinin vücudu ve hassasiyeti farklı. Bunu ancak deneyerek, araştırarak, hatalar yapıp onları düzelterek öğrene bilir siniz. Ben de çocuğumla birlikte onun beslenme tarzına uymaya çalışıyorum. Ve gerçekten kendimi daha dinç ve mutlu hissediyorum. Bu konuyla ilgili ilk yazım biraz uzun oldu ama bundan sonraki yazılarımda sağlıklı tariflerle sizinle paylaşmayı düşünüyorum ve sağlıklı beslenmenin o kadar zor olmadığını, sağlıklı yemek bir yandan da çok lezzetli ve kolay ola bileceğini göstermek istiyorum.

1 yorum:

  1. Merhabalar,
    Sitenizi çok beğendim. Tarifleriniz hem basit hem lezzetli görünüyor. Paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim.
    Sevgi

    YanıtlaSil